de Gabriela Andrișan

 

 

Prima zi – 19 Noiembrie

Saptamana Antreprenoriatului, evenimentul cel mai asteptat de catre Societatea Antreprenoriala Studenteasca UNIHUB, a inceput azi cu un mare success. Desi vremea s-a hotarat sa nu tina cu noi, studentii nu s-au razgandit si au aparut in numar mare. Pe langa cei care s-au inscris in mediul online, s-au strans si un numar frumos de studenti care nu au completat formularele online 😊, insa au fost bineveniti sa ni se alature.

Evenimentele au inceput cu mari sperante din partea UNIHUB, ca aceste zile sa contribuie la constientizarea antreprenoriatului printre studentii din toate facultatile Universitatii din Bucuresti. UNIHUB s-a dezvoltat pas cu pas, de la cateva ateliere timide pana la activitati de amploare, implicand din ce in ce mai multi studenti. In cuvintele doamnei Prorector Magdalena Platis, este speranta tuturor celor implicati ca la finalul saptamanii studentii sa simta ca au avut un bun cost de oportunitate si au invatat cat mai multe alegand sa participle la eveniment. Asadar, activitatile zilei de 19 noiembrie au fost: doua ateliere de lucru oferite de catre partenerii nostrii de la BRD Group Societe Generale: “Comunicare pentru un Startup” si “Leadership si strategie”, si intalnirea cu antreprenorul Mircea Maiorescu.  

Primul atelier a fost sustinut de catre Monica Maioru, expert in domeniul HR. Domnia sa ne-a invatat importanta comunicarii verbale dar si a comunicarii non-verbale si ne-a invitat la o discutie pe aceasta tema. “Antreprenoriatul inseamna feeling!”- este una dintre lectiile care ni le transmite de-a lungul acestei zile. De asemenea ne invata importanta autenticitatii in felul in care comunicam deoarece “personalitatea este compusa din temperament si caracter!”. Si nu in cele din urma, prima impresie este cea mai importanta si de acea trebuie sa tinem cont de felul in care comunicam nu doar cu cei din generatia noastra ci si cu cei din alte generatii.

Al doilea atelier de lucru a fost sustinut de catre Andreea Buzec, care a impartasit cu studentii experiente emotionante pe care le-a adunat de-a lungul vietii si care au invatat-o cele mai importante calitati ale unui leader adevarat. Printre calitatile cele mai importante se enumera: viziunea, curajul, adaptabilitatea, sinceritatea, transparenta, abilitatea de a te inconjura de oameni potriviti si poate cea mai importanta este posibilitatea de a mentine bunastarea psihologica a echipei. Una dintre intamplarile care ni le-a impartasit a fost munca ei voluntara in Tajikistan unde a ajutat un grup de femei dintr-un sat sa se organizeze pentru a gasi modalitati prin care sa asigure mancare pentru cei din jur desi resursele erau limitate. Astfel, ea le-a incurajat si indrumat sa isi deschida o cooperativa prin care satul lor si satele vecine sa beneficieze de anumite produse care erau prelucrate de catre ele, ca de exemplu ceai si produse mixte lactate.

Povestea ei ne-a invatat ca putin curaj si vointa pot realiza orice. A incheiat cu citatul de la Nelson Mandela: “E imposibil pana cineva face!”

Pauza de pranz a fost o alta oportunitate de socializare si de a adresa si alte intrebari invitatilor!

Ultimul eveniment al zilei a fost intalnirea cu antreprenorul Mircea Maiorescu care ne-a povestit toate experientele lui, de la prima afacere la cea actuala. Fiecare dintre afacerile in care a fost implicat l-au invatat niste lectii valoroase pe care le-a pus in practica ulterior. Ca un mic rezumat al acestor lectii pe care ni le-a impartasit, putem pomeni principalele componente al unui plan de afaceri de success. In ordinea importantei sunt: o idee, o strategie, finantarea, cui ne adresam, cheltuielile, cercetarea de Piata si a concurentei, Vanzari, Marketing si Planurile de dezvoltare pe viitor. “Konwledge is power- invatati, invatati, invatati!” este un citat direct al Domnului Maiorescu si un sfat pe care a tinut sa il retinem. A incheiat discursul prin a ne spune sa nu ne limitam visele si ce credem ca putem realiza chiar daca pare ca este o prapastie intre cele doua. Ne sfatuieste sa “Make the jump!”

Ziua s-a incheiat dupa o sesiune de intrebari, adresate in valuri lui Mircea, dar si cu invitatia de a reveni la UNIHUB!

Ziua a doua – 20 Noiembrie

A doua zi a saptamanii antreprenoriale a avut un mare success! Asta se datoreaza numarului mare de studenti care ales sa participe la ateliere si la intalnirea cu antreprenorul zilei. In jur de o suta de studenti au venit in decursul zilei si au contribuit cu intrebarile si curiozitatea lor.

Pentru inceput, Doamna Alina Scaunas, Business consultant, Logos Profiling & Communication, a sustinut un workshop foarte util si plin de informatii despre ce inseamna managementul financiar la inceput de drum. Printre cele mai importante lectii s-au numarat si analiza SWOT, analiza PESTEL si analiza riscurilor financiare. Avand in vedere volumul mare de informatii cu care se confrunta un antreprenor, Alina Scaunas a oferit studentilor cateva sfaturi importante. Rolurile in business are trebui sa fie bine stabilite si scrise pentru a reduce cat mai multe riscuri posibile. Totodata, un antreprenor nu este atotstiutor.

In acest caz el trebuie sa apeleze la un specialist pentru a-si imbunatati performantele. De asemenea, delegarea responsabilitatilor o data cu cresterea business-ului este cea care ne va ajuta sa tinem pasul cu dezvoltarea noastra. Poate cea mai utila lectie invatata este elaborarea unui start-up budget. Pentru asta ne-a aratat bilantul, contul de profit si pierdere si cash flow-ul. A aratat exemple si a explicat pe intelesul tuturor.

Al doilea workshop, sustinut de domnul profesor Silviu Cojocaru ne-a purtat prin evolutia business-urilor tehnologizate de acum 15 ani si pana in prezent. Ne-a aratat diverse aplicatii si website-uri care pot fi folosite pentru a promova firmele care nu sunt in mediul online, sau pentru eficientizarea celor online. A inceput prin a ne arata o comparatie intre costurile din trecut si cum au reusit sa fie reduse datorita internetului si tehnologiei noi aparute in ultima perioada. Outsourcing-ul este printre cele mai usoare modalitati de a reduce unele costuri in firma, in special cel pentru infrastructura IT. Aceasta asigura ca este functionala in permanenta si la capacitate maxima. O alta modalitate de reducere a costurilor care a fost prezentata era Software As A Service. Acest sistem foloseste doar browser-ul, are abonament lunar si iti asigura un control mai mare asupra utilizatorilor si numarul de licente pe care vrei sa il folosesti. Printre aceste servicii se enumera Yahoo mail, Gmail, Dropbox, Google apps si desigur Microsoft Office 365. In cele din urma domnul professor ne sfatuieste sa folosim toate resursele care ni le ofera mediul online pentru a ne putea usura munca in business-ul nostru.

Intalnirea cu antreprenorul zilei a fost cu Andreea Stoica, proprietara francizei “Fun Science”. Ea ne-a impartasit experientele si peripetiile ei de-a lungul carierei sale de antreprenor si cum a reusit sa inoveze pornind de la o simpla franciza, totul pentru a putea arata lumii ca stiinta poate insemna si distractie. Alaturi de ea a venit si Profesorul Trasnit, zis si Spooky, care este un personaj principal si reprezinta imaginea si centrul activitatii firmei. Impreuna au povestit cum au reusit sa organizeze evenimente cu un buget redus si cu resursele pe care le aveau deja la indemana. Spooky se ocupa pe moment in principal de canalul lor de Youtube unde au reusit sa stranga in 2 ani peste 80.000 de abonati. De asemenea au ajuns sa organizeze anul acesta cea de-a 5-a editie de SciKids, care este un festival dedicat copiilor si adolescentilor pentru a le arata ca stiinta poate fi si distractiva. In final, Andreea a lasat studentii cu urmatorul sfat: banii nu sunt atat de importanti, atata timp cat exista idei, pasiune, determinare si ambitia de a munci, mereu se va gasi o solutie. Astfel, ea ne confirma cat de importanta este adaptabilitatea unui antreprenor.

Ziua a treia – 21 Noiembrie

A treia zi a saptamanii antreprenoriale a avut ca tema lumea digitala. A inceput in forta cu un atelier de lucru despre Internet of things si securitatea afacerilor condus de Dl profesor Mihai Dragan. Printre studentii care s-au prezentat azi au fost si cei de la facultatea de Matematica si Informatica. Atmosfera a fost una placuta si studentii au fost foarte atenti si curiosi. Domnul profesor a povestit despre cum a evoluat internetul si capacitatea de stocare a datelor de-a lungul timpurilor. Totodata a pus accentul pe cat de importanta este securitatea digitala in zilele acestea. Oamenii sunt din ce in ce mai conectati intre ei si cu tehnologia pe care o folosesc. Ne-a prezentat conceptul de smart home si smart car, lucruri ce deja devin din ce in ce mai utilizate.

La al doilea atelier de lucru, am avut onoarea si placerea de a o avea pe Lala Crizbasianu, antreprenor si fondator al firmei Online Hub. Ea este specialist in marketing digital si a venit sa ne impartaseasca si noua cateva trucuri ale industriei. In primul rand, a subliniat importanta creerii unei prezente online in functie de tipul de afacere pe care vrei sa o promovezi. “97% din utilizatorii de internet cauta online servicii si bunuri locale.” De aceea este importanta si platforma pe care o alegem. Se poate creea un website propriu, cumparand un domeniu, iar aceasta se poate personaliza fara restrictii, sau se pot folosi platformele de socializare. In ambele cazuri este important sa se utilizeze toate uneltele oferite gratis pe care le putem gasi. Ca de exemplu Google Apps ofera multe astfel de tool-uri utile. Google My Business este doar unul dintre exemplele pe care ni le-a oferit. La final a subliniat importanta urmariri datelor analitice oferite de platformele de socializare pentru a putea tine evidenta paginii si a urmari cresterea ei.

Intalnirea cu antreprenorul zilei a fost o discutie frumoasa purtata intre studenti si invitata noastra Bianca Galateanu. Ea este co-fondatoarea magazinului online Sagal4Care si a venit sa povesteasca experienta ei cu deschiderea acestui magazine online si sa ofere studentilor sfaturi despre acest lucru. Idea magazinului a venit cand a observant o lipsa pe piata romaneasca a unui termometru smart pe care l-a gasit in urma unei cautari online. Ea avea nevoie de acel termometru pentru fetita ei. Dupa ce l-a folosit si a vazut cat de util ar putea fi si altor parinti, a ales sa vada acest lucru ca o oportunitate de afacere. Impreuna cu sotul ei a cautat produse asemanatoare si in cele din urma au hotarat sa se axeze pe produse smart din mai multe categorii, nu doar pentru copii. Avand in vedere lipsa lor de experienta, au apelat la servicii profesioniste pentru a-i asista la deschiderea magazinului. Faptul ca au facut acest pas a ajutat foarte mult in deschiderea magazinului si au putut incepe activitatile de promovare si de vanzare. Cateva luni mai tarziu au avut oportunitatea de a participa la un targ pentru a se promova. Acolo au putut observa mai indeaproape publicul lor real tinta si s-au reorientat in conformitate cu informatiile obtinute. Sfatul cel mai important pe care ni l-a oferit in ziua aceea a fost sa avem mai multe modele de business pentru a ne putea sustine. Este important sa avem mai multe optiuni si planuri pentru a putea alege solutia cea mai buna si pentru a ne putea adapta situatiei.